Πολύτιμες συμβουλές για την διατήρηση της ψυχικής μας υγείας εν καιρώ πανδημίας!


 


πηγή: Καμπόλη Γεωργία, ψυχολόγος (BSc, MSc), εξειδικευμένης στη Γνωστική Συμπεριφορική Θεραπεία και υποψήφιας διδάκτορος του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
(Οδ.Ελύτη 2, Άνω Λιόσια)


Τρόποι διαφύλαξης της ψυχικής υγείας:

 

1. Σωστή πληροφόρηση για τον ιό από έγκυρες πηγές και περιορισμός της

έκθεσης στα μέσα μαζικής ενημέρωσης: η επαναλαμβανόμενη κι ασταμάτητη

έκθεση στην ενημέρωση (τηλεόραση, διαδίκτυο, μέσα κοινωνικής δικτύωσης)

αυξάνει τα επίπεδα άγχους και δυσφορίας.

2. Διατήρηση της επικοινωνίας με τους σημαντικούς άλλους. Για τα

περισσότερα άτομα είναι ανακουφιστικό όταν μπορούν να μιλήσουν για τις

ανησυχίες τους με φίλους ή με την οικογένειά τους. Η επικοινωνία δημιουργεί

πολλές φορές ένα ισχυρό υποστηρικτικό δίκτυο ψυχικής προστασίας για το

άτομο του οποίο ο ψυχισμός δοκιμάζεται σημαντικά.

3. Φροντίδα σωματικής υγείας για τη ρύθμιση του συναισθήματος:

ισορροπημένη διατροφή, επαρκής ύπνος, ξεκούραση, σωματική άσκηση μέσα

στο σπίτι στα πλαίσια του δυνατού, αποφυγή της κατανάλωσης αλκοόλ, του

καπνίσματος και της χρήσης ουσιών.

4. Ψυχοεκπαίδευση για το στρες και τη ψυχική δυσφορία (διαχείριση συναισθημάτων):

 («Αναγνωρίστε στον εαυτό σας ότι βιώνετε ένα σοβαρό και ακραίο στρεσογόνο γεγονός και ότι θα ακολουθήσουν κάποιες συναισθηματικές αντιδράσεις. Έχετε κάθε δικαίωμα στο συναίσθημα και επιτρέψτε στον εαυτό σας να αισθανθεί θλίψη ή οποιοδήποτε αρνητικό συναίσθημα. Όμως, θυμηθείτε τις δυνάμεις και τις ικανότητες που διαθέτετε για να ανταπεξέλθετε στη δύσκολη αυτή στιγμή.»

 



Ψυχοεκπαίδευση σε συγκεκριμένες στρατηγικές/δεξιότητες μείωσης της

δυσφορίας, όπως διαφραγματική αναπνοή, χαλάρωση, χρήση κρύου νερού,

μέσα από κείμενα με αναλυτικές οδηγίες ή/και οπτικοακουστικό υλικό στο

διαδίκτυο

 

Προετοιμασία ενός σχεδίου δράσης/έκτακτης ανάγκης για την

αντιμετώπιση της πανδημίας σε προσωπικό και οικογενειακό επίπεδο.

 

Επικοινωνία κι έκφραση συναισθημάτων και ανησυχιών σε αγαπημένα

πρόσωπα και άτομα εμπιστοσύνης.

 

Kινητοποίηση με προγραμματισμό δραστηριοτήτων μέσα στην ημέρα για

την αύξηση των θετικών συναισθημάτων: προσπάθεια για την ένταξη

ευχάριστων δραστηριοτήτων μέσα στην αλλαγμένη καθημερινότητα.

 

Προσπάθεια δημιουργίας και διατήρησης μιας καθημερινής ρουτίνας

χωρίς απαιτητικό κι αγχώδη τρόπο.

 



Τι μπορώ να κάνω όταν νιώθω ψυχικά πιεσμένος:

1. Αναζητήστε το λόγο για τον οποίο νιώθετε πιεσμένος.

Διαχωρίστε τις πιθανές αιτίες σε τρεις κατηγορίες: α) εκείνες για τις

οποίες υπάρχει πρακτική λύση, β) εκείνες που θα βελτιωθούν με την

πάροδο του χρόνου και γ) εκείνες για τις οποίες δεν μπορείτε

πραγματικά να κάνετε κάτι.

Κάντε ένα διάλειμμα από τον καταιγισμό των ειδήσεων που δεχόμαστε

από παντού.



Αποσπάστε τη προσοχή σας κάνοντας πράγματα που σας χαλαρώνουν και σας

διασκεδάζουν. Για παράδειγμα, επικοινωνήστε με οικεία πρόσωπα, δείτε μια

σειρά ή μια ταινία που σας κινεί το ενδιαφέρον, διαβάστε κάποιο βιβλίο,

βγείτε να περπατήσετε λίγο φροντίζοντας να τηρήσετε τις οδηγίες προστασίας.

2. Σε περιπτώσεις που η ανησυχία δεν υποχωρεί, επικοινωνήστε με τους

αρμόδιους φορείς ψυχικής υγείας.


 


Η παραμονή στο σπίτι, δεν σημαίνει απαραίτητα απομόνωση:

Φτιάχνουμε ένα πρόγραμμα το οποίο να περιλαμβάνει όλα αυτά για τα οποία πάντα γκρινιάζαμε ότι δεν έχουμε αρκετό χρόνο: διαβάζουμε βιβλία, κουβεντιάζουμε και παίζουμε με τους αγαπημένους μας, μαγειρεύουμε μαζί, ζωγραφίζουμε ή φτιάχνουμε πράγματα με τα χέρια μας, τραγουδάμε, ακούμε ή παίζουμε μουσική, γυμναζόμαστε, βλέπουμε καλές ταινίες, περιποιούμαστε τον κήπο ή το μπαλκόνι μας, τακτοποιούμε τις ντουλάπες και … τις σκέψεις μας.

 

Αποφεύγουμε την απευθείας έκθεση στη ροή των ειδήσεων των παιδιών μικρότερης ηλικίας. Ωστόσο, ενημερώνουμε τα παιδιά και τους εφήβους με σύντονο για την ηλικία τους τρόπο σχετικά με τα πραγματικά γεγονότα. Χρειάζεται λοιπόν να εξηγηθούν σε απλή και κατανοητή γλώσσα σύνθετες έννοιες, αλλά κυρίως η αλληλουχία που οδηγεί στην αναγκαιότητα επιβολής μέτρων περιοριστικών της ελευθερίας τους.

 

Ενθαρρύνουμε συνεχώς και ενεργητικά το παιχνίδι. Διευκολύνουμε τα παιδιά να αναπτύξουν την δημιουργικότητά τους και να διαχειριστούν τον ελεύθερο χρόνο τους. Είναι σημαντική η αναζήτηση κάποιων δραστηριοτήτων με εκπαιδευτικό χαρακτήρα για τα παιδιά χωρίς όμως να προσπαθούμε να υποκαταστήσουμε το σχολικό πρόγραμμα.

 

Βοηθούμε τα παιδιά να βρουν αποτελεσματικούς τρόπους να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, όπως το άγχος ή τον φόβο. Κάποιες φορές μπορεί το παιχνίδι ή η ζωγραφική να διευκολύνουν την διαδικασία αυτή. Τα παιδιά αισθάνονται ανακουφισμένα, όταν εκφράζουν και μοιράζονται τα συναισθήματά τους σε ένα ασφαλές και προστατευμένο περιβάλλον. Προσφέρουμε στα παιδιά μια προοπτική για το μέλλον, εξηγώντας τους ότι οι επιδημίες έχουν μια αρχή, μια μέση και ένα τέλος.

 

Επιδιώκουμε τη διαμόρφωση μιας νέας καθημερινής ρουτίνας για τα παιδιά, ιδιαίτερα για όσο διάστημα διαρκεί η αποχή από την οργανωμένη εκπαιδευτική διαδικασία του σχολείου. Για παράδειγμα η διατήρηση μιας σταθερής ώρας πρωινής έγερσης, μεσημεριανού γεύματος, ξεκούρασης, εκπαιδευτικής δραστηριότητας και νυχτερινής κατάκλισης βοηθά τα παιδιά να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες, που διαμορφώνονται.

 

Εξασφαλίζουμε για τα παιδιά μια ισορροπημένη διατροφή, καλή υγιεινή ύπνου και τουλάχιστον την ελάχιστη απαραίτητη φυσική δραστηριότητα, ανάλογα με την ηλικία τους. Συνιστάται η αποφυγή κατανάλωσης μεγάλων ποσοτήτων ζάχαρης και έτοιμου φαγητού από τα παιδιά, η εξασφάλιση απευθείας έκθεσής τους για κάποια ώρα στον ήλιο και η μέτρια έως έντονη φυσική άσκηση επί 60 λεπτά τρεις φορές την εβδομάδα, σύμφωνα με τις οδηγίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.

 

 ·Προσπαθούμε να διατηρήσουμε το δίκτυο των κοινωνικών σχέσεων του παιδιού μέσω εναλλακτικών τρόπων επικοινωνίας

 

Αναζητούμε ευκαιρίες να διηγηθούμε στα παιδιά θετικές και αισιόδοξες εικόνες από την κοινότητα, για παράδειγμα ατόμων που ανάρρωσαν ή βοήθησαν κάποιον που νόσησε. Εμφυσούμε στα παιδιά αισθήματα σεβασμού, ευγνωμοσύνης και εμπιστοσύνης στους επαγγελματίες υγείας, που φροντίζουν τους ασθενείς με COVID-19.

 

·Κατά την διάρκεια στρεσσογόνων περιόδων τα παιδιά συχνά προσκολλώνται εντονότερα στους γονείς και μπορεί να γίνονται περισσότερο απαιτητικά. Εάν τα παιδιά σας έχουν ανησυχίες, συζητώντας μαζί τους θα μετριαστεί το άγχος τους. Τα παιδιά παρατηρούν τις συμπεριφορές και τα συναισθήματα των ενηλίκων, ώστε να εξάγουν συμπεράσματα σχετικά με τρόπους διαχείρισης των δικών τους συναισθημάτων σε κρίσιμες περιόδους.

·Προστατεύουμε την υγεία μας. Τα παιδιά χρειάζονται έναν κατά τον δυνατόν υγιή ενήλικα δίπλα τους. Ταυτόχρονα η φροντίδα του γονέα για την ατομική του υγεία θα λειτουργήσει και ως πρότυπο μίμησης για τα παιδιά για την προάσπιση της δικής τους υγείας.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου